Voor het schoolteam kan op verschillende vlakken gewerkt worden aan deskundigheidsbevordering. Er kan gewerkt worden met training van het team door invulling van personeelsdagen, teamvergaderingen of studiedagen, maar er kan ook gekozen voor individuele bijscholing en training van de interne cultuurcoördinator. Tot slot is er de mogelijkheid van coaching, gekoppeld aan lessen aan de klas. De kunstprofessional zal lessen geven in de klas, de leerkracht individueel begeleiden en zo stapsgewijs coachen tot het zelf gaan geven van lessen.
Als leerkracht is cultuureducatie vaak iets nieuws, anders en mogelijk buiten de eigen comfortzone. Tijdens een teamtraining krijgt het team les zoals de klassen dit ook krijgen, maar dan met een kijkje achter de schermen. De kunstdocent legt uit waarom hij/zij bepaalde oefeningen doet, waarom er voor een bepaalde structuur gekozen wordt en vooral wat het voor rol speelt in het leerproces en de ontwikkeling van de leerlingen. Een kunstles met uitleg dus. Het effect van deze workshops is groot enthousiasme bij het team en begrip voor de kunstlessen. Een waardevolle workshop. De leerkracht is immers voorbeeld voor de klas, als hij/zij enthousiast is voor de lessen en hierin gelooft, dan volgt de klas vanzelf.